چه عواملی سبب رنگ سیاه لثه می شوند ؟

چرا رنگ لثه من تیره ( سیاه ) است یا چه عواملی سبب رنگ سیاه لثه می شوند ؟

لثه ها بافت نرم احاطه کننده دندان هستند که رنگ آن از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد .رنگ سیاه لثه و سایر تغییرات رنگ لثه می تواند به دلیل مشکلات و بیماری های زمینه ای، داروها، سیگار کشیدن و یا سایر فاکتور های مربوط به شیوه زندگی باشد . به هر حال سلامت بافتهای دهان و دندان برای سلامت سایر اعضای بدن ضروری است . تغییرات در رنگ لثه می تواند نشان دهنده یک مشکل و بیماری زمینه ای  در سایر اعضا بدن باشد . بنابراین فرد باید برای تعیین علت آن با یک پزشک یا دندانپزشک متخصص بیماری های دهان و دندان مشاوره کند . توجه به تغییرات رنگ لثه می تواند به فرد در یافتن و درمان بعضی مشکلات و بیماری های زمینه ای در مراحل اولیه کمک کند .

طیف وسیعی از شرایط می توانند باعث  ایجاد لثه های سیاه رنگ شوند از جمله :

1- ملانین (  melanin )

بدن به صورت طبیعی ملانین تولید می کند. ملانین ، ماده ای است که به پوست، مو و چشمان شما رنگ می دهد . هر چه میزان ملانین در بدن فرد بیشتر باشد موها، پوست و یا چشم تیره تر خواهد بود . بنابراین ممکن است لثه های قهوه ای یا سیاه به علت داشتن ملانین بیشتر باشد. اگر لثه فردی همیشه تیره رنگ بوده است جای هیچ نگرانی نمی باشد، ولی اگر تغییرات رنگ در یک دوره زمانی کوتاه ایجاد شده باشد احتمالا به دلیل ملانین نمی تواند باشد و می تواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی زمینه ای در بدن باشد .

تیره شدن لثه

2- سیگار کشیدن ( smoking )

نیکوتین موجود در توتون می تواند تحریک کننده سلول های ملانوسیت ( melanocyte ) باشد . ملانوسیتها سلول های اختصاصی تولید کننده ملانین در بدن هستند بنابراین با تحریک بیشتر توسط نیکوتین، ملانین بیشتری تولید خواهند کرد و تغییر رنگ لثه را خواهیم داشت . این تغییر رنگ می تواند به صورت لکه های جداگانه در مخاط دهان  و یا اینکه در بر گیرنده تمام محیط داخل دهان باشد . تحقیقات نشان داده است که ترک سیگار می تواند در بهبود این وضعیت کمک کند .

سیاه شدن لثه با مصرف سیگار

3- داروها ( medication )

مانیوکسیلین ( minocycline ) دارویی است که برای درمان آکنه ( acne) و بعضی عفونتها مانند کلامیدیا (chlamydia ) استفاده می شود .

یکی از عوارض غیر شایع مصرف این دارو پیگمانتاسیون یا تغییر رنگ می باشد که می تواند در دهان هم رخ دهد . در این موارد باید با پزشک بیمار مشورت شود و در صورت صلاحیت داروی بیمار جایگزین شود .

4- آمالگام تاتو (  amalgam tattoo )  یا خال کوبی آمالگام

آمالگام تاتو می تواند در هر ناحیه ای از دهان رخ دهد  اما معمولا نزدیک به ترمیم های آمالگام دیده می شود .  آمالگام تاتو به صورت لکه های آبی، خاکستری یا سیاه رنگ داخل دهان است .  آمالگام آلیاژی است که از مخلوط چند فلز حاصل  میشود و برای پر کردن دندان ها از آن استفاده می شود  معمولا خال کوبی آمالگام درمان نیاز ندارد و خطری برای سلامتی ندارد.

آمالگلم تاتو

5- التهاب حاد زخمی نکروز لثه (  acute necrotizing ulcerative gingivitis) :

Anug  نوعی عفونت لثه است که می تواند سبب تب،لثه های دردناک ، و بوی بد دهان شود .  اگر روی لثه یک لایه از بافت مرده ( نکروز شده ) ایجاد شود می تواند سبب ایجاد لثه سیاه یا خاکستری رنگ شود .  این عفونت ناشی از رشد سریع باکتری های آن عامل التهاب لثه هستند . رشد سریع این باکتری ها می تواند به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان، استرس، کم خوابی و یا رژیم غذایی ناسالم باشد  علائم اولیه این بیماری می تواند شامل خونریزی از لثه، بوی بد دهان ، افزایش حجم بزاق باشد  درمان ساده است . دندانپزشک دهان و دندانها را تمییز می کند و ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند  شستشوی دهان با دهان شویه ها و بهداشت مناسب دهان و دندان می تواند از وقوع مجدد این بیماری جلوگیری کند.

6- بیماری ادسیون ( addisons disease )

بیماری آدسیون  غدد آدرنال را تحت تاثیر قرار می دهد . غدد آدرنال هورمونهای متنوعی را تولید می کنند . این بیماری مانع از تولید هورمونهای غدد آدرنال به میزان کافی می شوند .

علایم اولیه این بیماری عبارتند از : خستگی، احساس تشنگی بیش از حد معمول، کاهش وزن ناخواسته، عدم اشتها، تضعیف عضلات .  با پیشرفت این بیماری، فرد تجربه لب ها و لثه های تیره رنگ را خواهد داشت که تحت عنوان هایپر پیگمانتاسیون (  hyperpigmentation ) شناخته می شود .  البته این لکه های سیاه رنگ را در سایر نقاط بدن خصوصا ، زانوها، کمر، کف دست و اطراف زخم ها می تواند دیده شود .

7-  سندرم  توپز جگرز peutz- jeghers syndrome

این سندرم یک وضعیت ژنتیکی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان افزایش دهد.  یکی از علائم اولیه آن ظاهرشان کک مک های ( freckle) قهوه ای تیره یا آبی تیره در دهان و پوست نواحی انگشتان دست و پا می باشد . این لکه ها معمول در دوران بچگی ظاهر می شوند و با افزایش سن ناپدید می شوند .

سندرم  توپز

درمان لثه سیاه رنگ :

درمان لثه تیره رنگ بر اساس عامل ایجادکننده آن صورت می گیرد. شرایطی نظیر عفونت لثه ، بیماری آدسیون معمولا با مداخله پزشک و دندانپزشک و تجویز دارو برطرف می شود . در شرایطی که فرد سیگار می کشد این انتظار می رود که با ترک سیگار شرایط رنگ لثه بهبود پیدا کند .  در دندانپزشکی زیبایی می توان رنگ لثه را در مواردی روشن تر کرد . امروزه تکنولوژی لیزر در این زمینه کاربرد دارد . البته باید توسط دندانپزشک به صورت حرفه ای انجام گیرد.

درمان سیاه شدن لثه